Wydawnictwo Akademickie SEDNO » Rasa, tożsamość, performans. Rasowość i jej konstrukcje w kulturze Stanów Zjednoczonych

Powrót

Rasa, tożsamość, performans. Rasowość i jej konstrukcje w kulturze Stanów Zjednoczonych

Wydanie: pierwsze

Data wydania: 2022

Współwydawca: SWPS Uniwersytet Humanistycznospołeczny

Oprawa: miękka 

Format: 176 x 250 mm

Liczba stron: 380

ISBN: 978-83-7963-186-5

Cena brutto: 49,00 zł

Szczegóły produktu

Monografia ta podejmuje zagadnienia związane z tożsamością rasową oraz hegemonią „białości”, będące w centrum dyskursu publicznego w Stanach Zjednoczonych. Autor przedstawia i analizuje nie zawsze wystarczająco dostrzegany wymiar rasy, jakim jest jej performatywność. Skupienie się na performatywnym aspekcie rasy nie oznacza pominięcia czy relatywizacji jej społecznych i kulturowych znaczeń ani niepamięci o cierpieniach i niesprawiedliwości doznanych w wyniku takich praktyk, jak kolonializm, niewolnictwo czy segregacja rasowa. Analiza performansu rasowego pozwala dostrzec istnienie pograniczy rasowych, „nieuznawanych” w społeczeństwie, którego naczelną zasadą była niesławna reguła „jednej kropli krwi” oraz konsekwencja w trzymaniu się zasad „białego” lub „czarnego” stylu bycia. Poznajemy formy maskarad (lub zachowań tak postrzeganych), które były w przeszłości określane jako „passing” (czyli „przejścia” na „białą” stronę granicy międzyrasowej) oraz inne napotykane dzisiaj formy „crossoverów” rasowych (takie jak imitacje i stylizacje na temat czarnej muzyki i kultury), niejako odwracających tradycyjny kierunek „przejścia” i nawiązujące do estetyki i praktyki „blackface”, czyli nakładania czarnej maski. Wiele uwagi poświęcone jest dekonstrukcjom (transgresjom) barier rasowych oraz zagadnieniom związanym z imitacją i zawłaszczaniem „czarności” – stanowią one ważny komponent szerszego spektrum problematyki związanej z konstrukcją hybrydowych i transgresywnych tożsamości, wykraczających poza tradycyjnie akceptowane taksonomie. W konkluzji autor wyraża przekonanie, że fundamentalna kwestia podziału rasowego nie traci nadal na ważności. 

Książka częściowo wypełnia lukę w polskiej literaturze przedmiotu dotyczącej zarówno dyskursu rasowego, jak i konstruowania tożsamości rasowej. Punktem odniesienia dla rozważań autora jest kultura amerykańska, niemniej problematyka związana z tożsamością rasową i etniczną ma charakter uniwersalny i będzie znacząca dla polskiego czytelnika – odbiorcy przekazów kulturowych – zarówno ze względu na rosnące zróżnicowanie etniczne i podziały światopoglądowe w polskim społeczeństwie, jak i na treści udostępniane za pomocą takich instrumentów globalizacji kultury, jak kino, telewizja czy internet.

TypPlik do pobrania
Spis treści
Wstęp